Trendvolger of eigen stijl?
Ik vertel je natuurlijk niets nieuws als ik zeg dat de tijd dat een businessmodel jarenlang aan alle eisen voldeed voor bijna alle organisaties voorbij is. De concurrentie, behoeften van klanten en technologische mogelijkheden veranderen voortdurend, vaak op een onvoorspelbare manier. Ongetwijfeld ben je daar binnen jou organisatie ook op een of andere manier mee bezig.
Lean Start-up en Business Model Generatie zijn ondertussen wijd verbreide methoden in de zoektocht naar de ontwikkeling en lancering van succesvolle nieuwe produkten of diensten in zowel de profit als nonprofit organisaties.
En ondertussen zijn er steeds meer voorbeelden van nieuwe organisaties die dankzij o.a. de toepassing van community’s, bigdata, slimme algoritmes en nieuwe technologieën heel veel sneller, goedkoper en beter zijn dan de organisaties die al jarenlang de branche domineerden.
Welke manier van organiseren past?
Een geweldig tijd voor iedereen die innovatie en verandering leuk vindt. Naast al dit technologische en digitale geweld is bijna elke organisatie wel op een of andere manier aan het nadenken over de manier van organiseren die past bij deze nieuwe uitdagingen.
Dat vraagt wel om over je schaduw heen te springen, omdat steeds vaker een organisatie niet eens meer nodig is om mooie resultaten te boeken en het meer een kwestie is van slim verbinden met bestaande community’s of initiatieven. En het vraagt ook vaak om andere manieren van samenwerken en leidinggeven.
Het venijn zit in de start
Helaas merk ik nog regelmatig dat er binnen organisaties bij de start van dit soort veranderingen niet altijd even goed na wordt gedacht over de verandering en lijkt het, net als in de mode, erg verleidelijk om de laatste trend te volgen in plaats van voor je eigen passende stijl te kiezen.
Zo zien veel organisaties op dit moment zelfsturing en zelforganisatie en coachend leiderschap als een soort heilige graal die al hun problemen oplost. Zonder dat soms eerst echt heel goed na wordt gedacht over welke organiseerprincipes passen bij de toekomstige activiteiten en het huidige DNA van de organisatie.
En alhoewel ik zelf erg goed gedij in netwerken en organisaties die volgens de principes van zelforganisatie/zelfsturing werken ben ik niet van de school die vind dat dat de enige manier is om in de huidige tijd succesvol te zijn als organisatie.
Vooral goed in kaart brengen van eigen voorkeuren, de context waarin je werkt, het DNA van de organisatie etc en daarna pas een keuze maken voor de organisatieprincipes voorkomt achteraf veel gedoe. Want zoals Elon Musk bewijst zijn er ook hele andere manieren van leiderschap dan de coachende wijze om succesvol te zijn. Want Musk staat natuurlijk niet echt bekend als een sympathieke persoonlijkheid en hij kan ongelofelijk veeleisend en dictatoriaal zijn naar zijn mensen. Maar door juist zijn rationele optimisme, zijn vrijwel onnavolgbare doelstellingen en zijn ziekelijke toewijding aan zijn missie zorgt hij ervoor dat hij mensen in beweging krijgt en boekt hij met zijn organisatie opzienbarende resultaten.
Welke manier van organiseren je ook kiest. Zorg juist bij de start dat je goede redenering construeert voor de nieuwe verandering en denk goed na met wie en hoe je deze veranderredenering maakt. Kilian Bennebroek Gravenhorst heeft het over vijf eenvoudige vragen die behulpzaam zijn bij het construeren van zo’n veranderverhaal klik hier
Rudie Jansman / Bindje